حـــــسن ظـــن یا گمان نیکو
بقلم : محمد نادر ظهیر بقلم : محمد نادر ظهیر

حسن ظن نعـمت خـــــداباشـــد

ســؤظـــن عـامـل بـــلا بـــاشـد

هــرکه باحسن ظن مزین گشت

مـحورش خــیر و اولـیاء باشد

 

آفریدگار نیک صفتان ودرویشانرا سپاس فراوان داریم تا صف مؤمنان پاکدلش را از قطارکج اندیشان کوردل مصفی نموده و ازباب درایت و کاردانی  فراست و پاسبانی از صراط مستقیم مر اوشانرا را گوهری ذیقیمت که به حسن ظن مسماست ، هدیه فرمود .  چه بسا مواقع متعـدد و مراتب مترددیست که شیاطین و غمازان مترصد فرصتند تا روابط آدمیان را مخدوش و حقایق راویان را مغشوش سازند و اندران برههء حساس ، جهان بدین بزرگی را چنان خورد و کوچک پنداری تا نشاید  خیر را ازشر تمیز داری و کدورت را از سر بدور اندازی. خویشتن را محصور درد و شقایق و ذهنت را منفور از خلایق پنداری ، شیاطین خناس و سخنبران من الناس سخت بکوشند تا عقل سلیم را از مغزت بدوشند . اگراز پاکدلان نیک سرشت ومنسوبین اهل بهشت باشی ؛  سلاح برندهء حلم وبردباری و حسن نیت و دینداری ، بلای پچیده و مجعـد سؤظن را که فراگیر محورت گشته اند نابود و پاشان ساخته و از مخمسهء تاریک و کوره ره باریک ، سلامت بدر آئی . و الا در گودال پستی و نادرستی ، ملالت و بدبینی ودنیای از شر و ناامنی به نحوی سقوط نمائی که بازگشت بعالم صلح وصفا ونعمات ارزندهء دنیا محالت باشد.

درتعجبم که ما بندگان خاطی در بحری از نسیان و بی مبالاتی غوطه وریم و تاریکی هوا وهوس وسودای دینار وپوشاک عاری ازمندرس چشم و دل ما ربوده که  غریق در بحریم ولی تشخیص زورق نجات از تمساح ممات را نتوانیم . ..! واینجاست که از قبول زیان بزرگ در برابر سود کوچک وناچیز پرهیز ننموده ودردام نکبت وطریق مصیبت گرفتار آئیم.

طمع از قبح وشرهمی داریم

در وداع همــیشگی باخـــیـر

آن بهـشت بزرگ وجاویدان  

بــفروشـیم به اندکی در دیـر

 

پیامبر بزرگ اسلام صلوات الله علیه وسلام با احادیث موزون واقاویل مشحون از برکاتش ، بندگان نیکوسرشت خدا را بحدیقهء سبزینه قامت حسن ظن ونیت خیراندیشانه فراخوانده واز سؤظن وافکار بد منشانه برحذر داشته وتأکید براین امر را از واجبات اجتماعی و ارتداع از آنرا گناه بس بزرگ شمارند .

اصول ادیان الهی چون حلقه وصل ، بندگان مخلص خدا را در پیوندی از اتحاد وهمنوائی واعتضاد وهمگرائی متشکل نموده وطریق احسن را برعباد مصلح خدا مستحسن نموده است ، تسلیم شدگان راستای حق وعدالت وخیراندیشان متدین وبااصالت آنانی اند که گفتار وکردار ونیات ورفتار شانرار با اصول جاودانه وفطری بشریت در قرون واعصار متمادی ، منطبق ساخته تا از گزند اوهام و تظلم شرارت پیشگان در امان بوده وافتادگان ومستمندان را در اقصی نقاط گیتی دستگیرومستعان  باشند.

وماکه برمسند رفاه وآسایش ونعمات بی آلایش ایزد منان مستغـرقیم ، زمانی بندهء مؤمن و شاکر ودر زمرهء عباد خدای متعال و قادریم که شروط زیستگاه دیار سلامت وسربلندی را حائز واز ذلیل شدگان عرصهء آزمایش متمایز باشیم . و یکی از طرق دریافتن صحت وجود مان در زمرهء نیکوصفتان چنین باشد:

·   آنکه سرای مارا دق الباب نماید قبل ازگمان بد نکویش پنداریم و بدانیم  ستارالعیوب و عالم الغیوب است که همه چیز را درمورد همگان بداند نه بندگان مخلوق وقاصرالعـلمش . واوتعالی فرماید:

 { آنچه را اکراه میشمارید حالانکه مرشمارا نیکو باشد و چیزی را دوست میدارید درحالیکه برایتان شر باشد وخدا میدانید و شما نمیدانید } .

پس بیائیم آتیه را به سازندهء جهان موکول نموده تا در گودال مصائب افول ننمائیم . وازآنکه را تجربهء نداریم مستلزم الاحترام دانسته تا فردا در برابرش خجل وشکسته نباشیم .  

ازبــندجــهالـتم رهـا کــن یارب

از عادت زشـتیم صـفاکن یارب

پاکــیزه نما قلب پراز کـــینم را

وز لطف کرامتت غنا کن یارب

                                      

                                      

Email: nadirzaheer@yahoo.com

             nadirzaheer@gmail.com


January 14th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي